سفارش تبلیغ
صبا ویژن



تبلت بهتراست یانوت بوک؟ - پیام دوستی

   

 

همه شما با سیستم عامل ویندوز 7 آشنا هستید و می دونید که این سیستم عامل برای کامپیوتر های شخصی ارائه شده و از ویندوز های قبل از خودش مثل XP هم بهتره. به همین دلیل چند تا از شرکت های معتبر تولید کننده تجهیزات دیجیتال، تبلت هایی رو با ویندوز 7 معرفی کردن. اما از اونجا که این سیستم عامل برای تبلت ها طراحی نشده، کار کردن باهاش روی تبلت، به راحتی کار با این سیستم عامل روی کامپیوترهای شخصی نیست. البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که با توجه به وجود قابلیت اتصال کیبرد و ماوس به بعضی از تبلتها، اگر جای ثابتی باشیم که کیبرد و ماوس در دسترس باشه، مشکلات کار با رابط کاربری اونها، تا حدود زیادی مرتفع میشه.

از طرف دیگه به دلیل اینکه برای کار با ویندوز 7 نیاز به سخت افزار بالایی هست خیلی از تبلت های ویندوزی سنگین هستن و به دلیل مصرف بالای سخت افزار ها، عمر باتری اونها هم کوتاهه که این مساله خودش قابلیت حمل و نقل تبلت های ویندوزی رو کم می کنه.

البته در نسخه جدید سیستم عامل ویندوز، یعنی ویندوز 8، تغییرات قابل توجهی اعمال شده تا این سیستم عامل برای تبلت ها هم مناسب باشه. همینطور سیستم عامل آندروید که تا به حال 4 نسخه از اون ارائه شده، در نسخه 4 که به بستنی حصیری معروفه مدعیه که کاملاً با تبلت ها هماهنگ شده و نسخه های قبلی،  بیشتر برای گوشی های تلفن همراه مناسب بودن تا تبلت.

اما سیستم عامل ها از یه جهت دیگه هم مهم هستن و اون نرم افزار هاییه که بر روی اونها نصب میشه. یعنی اینکه ممکنه شما سیستم عامل خوبی روی تبلتتون داشته باشید، اما نتونید نرم افزار دلخواهتون یا حتی نرم افزاری شبیه به اون رو که الان در رایانه شخصی تون ازش استفاده می کنید برای سیستم عامل تبلت پیدا کنید. بنابراین در عمل شما نمی تونید کاری که با رایانه شخصیتون انجام میدادید رو با تبلت انجام بدید.

شاید تجربه این موضوع رو در کار با تلفن های همراه داشته باشید که از نرم افزاری خوشتون اومده و وقتی که خواستید اون رو بر روی تلفن همراهتون نصب کنید متوجه شدید که این نرم افزار با سیستم عامل تلفن همراه شما هماهنگ نیست و نمی تونه روی اون نصب بشه. در مورد تبلت ها هم این موضوع می تونه اتفاق بیفته.

دومین موضوعی که در مورد تبلت ها مهمه، امکانات سخت افزاری اونهاست. با توجه به اینکه تبلت ها دستگاههای قابل حمل هستند، باید از لحاظ سخت افزاری هم طوری ساخته بشن که هم سبک و قابل حمل باشن و هم بتونن چندین ساعت با باتری کار کنن. به همین خاطر تبلتها از پردازنده خاص خودشون استفاده میکنن. پردازنده های جدید ARM که در مقایسه با پردازنده های کامپیوترهای شخصی، کوچکترن، توان مصرفی کمتری دارن، و گرمای کمتری هم تولید می کنن. اما علیرغم همه این برتریهای تکنولوژیکی، پردازنده های تبلتها از دید قدرت پردازشی در مقایسه با پردازنده های کامپیوتر های شخصی و نوت بوک ها بسیار ضعیف تر هستن و نباید انتظار داشت هر کاری رو که نوت بوک و کامپیوتر می تونن انجام بدن، تبلت هم از عهدش بر بیاد.

از طرف دیگه خیلی از موارد مثل پورت های ورودی و خروجی و کیبورد هم در تبلتها حذف شدن و شما در حالت اولیه به جز صفحه لمسی، ورودی دیگه ای ندارید.

نکته ای که باید توجه کنید اینه که اگر چه تبلت ها محدودیت هایی دارن و شاید در نگاه اول هم این محدودیت ها زیاد باشه، اما با توجه به کاربرد های تبلت ها که در اول این بخش برای شما گفتیم متوجه می شید که همه این محدودیت ها برای این بوده که تبلت بتونه در انجام وظایف اصلی خودش موفق باشه.

فکر می کنم حالا متوجه بعضی تفاوت های بین تبلت ها و نوت بوک ها شدید.

اگر بخوایم مطالبی که گفتیم رو جمع بندی کنیم می تونیم بگیم تبلت ها برای کسانی که جابجایی زیادی دارن و دوست دارن در این جابجایی ها از اینترنت ، فایل های اداری، صوتی و تصویری استفاده کنن مناسبه و همینطور برای طرفداران بازی های رایانه ای. اما کسانی که نیاز به پردازش های سنگین دارن، با نرم افزار خاصی کار می کنن و در زمان رفت و آمد هاشون خیلی نیازی به کامپیوتر ندارن، بهتره از نوت بوک ها یا رایانه های شخصی استفاده کنن.



نویسنده » nazaninzahra » ساعت 2:18 عصر روز دوشنبه 90 دی 26